המבנה נבנה בשנות השלושים של המאה העשרים בסגנון הבינלאומי ע"י אדריכל שלמה גפשטיין, והנו חלק מרצף מבנים לשימור ברחוב חובבי ציון בתל- אביב.
סגנון הבנייה
הסגנון הבינלאומי היה מקובל מאוד באדריכלות של ארץ ישראל, והיה רווח בעיקר במהלך שנות השלושים והארבעים של המאה העשרים.
התפיסות החברתיות של סגנון זה, יחד עם החיסכון הכלכלי שבו, התאימו מאוד לישוב היהודי בארץ.
הסגנון עבר שינויים קלים שהתאימו אותו לבנייה בארץ, בעיקר בהתייחסות לאקלים בארץ.
הפתחים במבנים היו קטנים יותר, כמעט שלא נעשה שימוש בקירות זכוכית, והשימוש במרפסות היה רב יותר מאשר במבנים באירופאים.
האדריכל המקורי
בנייניו של אדריכל גפשטיין, למעט בית הקולנוע אלנבי ובניין מגורים ברח' בן-יהודה 85, מאופיינים בקו פשוט וצנוע.
מסוף שנות ה-30 ולאחר קום המדינה תכנן בנייני מגורים על עמודים במרכז תל אביב ובצפון הישן. בנייניו היו פונקציונליים ונבנו מחומרי גמר איכותיים וברמת ביצוע גבוהה.
מאפייני המבנה המקורי – חובבי ציון 55
המבנה מתוכנן בשני "גושים" עיקריים (צפוני ודרומי), בהם ניתן להבחין בחזית הפונה לרחוב חובבי ציון.
הגוש הדרומי צר יותר, ומודגש באמצעות מרפסות פתוחות בעלות מעקה קל ממוטות ברזל. המרפסות שוברות את מסת המבנה בנסיגה לאחור.
הגוש הצפוני מאסיבי יחסית, וחרוץ על ידי חלונות סרט אופקיים לרוחבו.
שלוש חזיתות המשנה כוללות מרפסות. לכל דירה שתי מרפסות בסך הכל, האחת ראשית והשנייה עבור שירות.
במבנה נשמרו פרטים טיפוסיים לתקופה: מעקות צינורות, חלונות עץ ותריסי עץ גלילה, חדר המדרגות מחופה ברצפת טראצו וכולל מעקות עץ מיוחדים.
עבודות השימור
שיקום המבנה, כולל עבודות לשיקום החזית הראשית והחזרתה למצב המקורי, שחזור הטיח, פרטי הנגרות ופרטי המסגרות האופייניים לבניין ולתקופת בנייתו.
כחלק מהעבודות, תוכנן למבנה מרתף חנייה תת קרקעי שנחפר מתחת לשטח המבנה.
למבנה תוכננה מעלית על מנת לעמוד בדרישות הנגישות. המעלית משולבת כחלק מחזית המבנה בשפה עיצובית שמצניעה ואיננה מבליטה אותו כאלמנט חדש.
בנוסף, תוכננה למבנה קומת מגורים נוספת ב"נסיגה" מהחזית העיקרית.
תכנון המבנה כולל תכנון של פיתוח הנוף סביבו -שחזור הגדר הקדמית האופיינית לתקופה ושתילת צמחים אופייניים לסביבת האתר.
תכנון ושימור : נאור מימר אדריכלות ושימור בע"מ
פיקוח: אמיר מלכין ניהול פרויקטים בע"מ